Home


Archief 2014



Februari


  • Opmaat: Instructies door Oane Reitsma
  • Bay Psalm Book - Het duurste gedrukte boek ter wereld door Willem Jan Cevaal
  • Het nieuwe liedboek van de lutherse kerk in Letland door Janieke Mollenhorst
  • Ontdek je kerkmuzikale kleur door Peter Ouwerkerk
  • Verbeelding - Winterlandschap met kerk: verbeelding van het mysterie door Alie Piepenbroek
  • Signalement: Toch veeI te moeilijk? door Roel A. Bosch
  • In memoriam Maarten Kooij door Mieke Breij, Wim Kloppenburgen en Judith van der Werf
  • Muziekbijlage: Intonatie, Koraal en Partita Lied 543 (Jan Jansen)
  • Liedbespreking: Gij zijt in glans verschenen door Wim Kloppenburg
  • In gesprek met Jaap Zijlstra door Sebastiaan 't Hart
  • Nederlandstalige passies door Janieke Mollenhorst
  • Passies buiten de liturgie - Interview met Calliope Tsoupaki door Janieke Mollenhorst
  • Bespreking: Van horen zingen

 


April

 


Juni


  • Opmaat: Pionieren door Janieke Mollenhorst
  • Nicolaas Beets - vroomheid en humor door Wim Kloppenburg
    Hij werd 200 jaar geleden geboren, was dominee, schrijver, dichter en hoogleraar, tijdens zijn leven vereerd en bewonderd, daarna vaak verguisd en bespot. In het kerklied heeft hij nog het langst voortgeleefd (N.H.bundel-1938, Liedboek-1973), maar de redactie van het nieuwe Liedboek heeft hem nu de mond gesnoerd. In feite is aan álle Nederlandse dichters uit de negentiende eeuw een plaats ontzegd… Wim Kloppenburg voert een pleidooi voor het authentieke bevindelijke geluid van Beets, en laat zien dat ook in zijn geestelijke liederen de humoristische schrijver Hildebrand wel eens om de hoek komt kijken. In het lied De Bijbel speelt Beets “een gewone burgerman” die zich ongerust maakt over de toen moderne bijbelkritiek. In het maandblad wordt het lied besproken, via deze link is de melodie te horen (Matinencantorij o.l.v.Wim Kloppenburg).
  • Beets’ bekendste gedicht door Wim Kloppenburg
  • Wim Pendrecht ter gedachtenis door Hans Kronenburg
  • Verbeelding: Het kruis als teken van hoop door Alie Piepenbroek
  • Signalement: Zonder noten door Roel A. Bosch
  • Muziekbijlage: Het zal geschieden in de laatste dagen door Berry van Berkum
  • Portret Berry van Berkum: ‘We hebben gewoon een geweldig vak’ Janieke Mollenhorst
  • Liedbespreking: Het ‘Lied van het voldragen teken’ door Wim Kloppenburg
  • Spelenderwijs: De Godsnaam in de psalmen door Klaas Spronk
  • Charles Tournemire (1870-1939) Janieke Mollenhorst
  • Pioniersplekken door Peter Ouwerkerk
  • Pionieren tussen kassen en stad door Willem Jan Cevaal



Augustus 2014

        • Opmaat: Op de wijs van...
        • Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
        • Liturgische broedplaatsen in de twintigste eeuw
        • Religieuze muziek geen kunst
        • Signalement: De liedanzeiger
        • Muziekbijlage: Hij die de blinden weer liet zien
        • Portret Hayo Boerema: "Wees onortodox!"
        • Verbeelding: Walking on Water III
        • Liedbespreking: "...en Hij deed vele tekenen"
        • ‘...en Hij deed vele tekenen’ (over Lied 534)
          Pleidooi voor een originele melodie
          In deze drie samenhangende bijdragen behandelt Wim Kloppenburg de problemen die optreden wanneer een liedtekst wordt gezongen op een melodie die oorspronkelijk bij een andere tekst hoort. Soms gaan de nieuwe partners een heel gelukkige relatie aan, maar ze kunnen elkaar ook behoorlijk in de weg zitten, en soms is er zelfs sprake van een ‘mesalliance’. Kloppenburg pleit voor een grotere zorgvuldigheid bij het combineren van nieuwe teksten en klassieke melodieën, en stelt in navolging van de musicoloog Ludwig Finscher voor om de term contrafact uitsluitend te gebruiken in de oorspronkelijke betekenis: een vergeestelijking van een wereldlijk lied, met behoud van een deel van de Wortlaut.
          - Verder wijdt Kloppenburg een korte bespreking aan de recent verschenen cd met composities van Maarten Kooij. Het is een bijzonder eerbetoon aan de eind vorig jaar overleden Domcantor. Als voorbeeld kunt u hier luisteren naar het Kyrie uit de Missa Brevis, een werk met een zeer ongebruikelijke bezetting, namelijk koor en twee hoorns.
        • Radekers Psalmboek
        • Bespreking: Maarten Kooij, Koor- en Orgelwerken
        • Spelenderwijs: Pleidooi voor een originele melodie
        • Bladenoverzicht


Oktober


  • Opmaat: door Sebastiaan 't Hart
  • Charles Burney, muzikaal ontdekkingsreiziger door Peter Ouwerkerk
  • \Verbeelding: Sukkot van Leopold Pilichowski door Janieke Mollenhorst
  • Pioniersplek: De Amersfoortse Zwaan door Janieke Mollenhorst
  • ‘Op de step naar pianoles’Gesprek met Wout van Andel door Wim Kloppenburg
  • Muziekbijlage Lied 573 "De moeder stond door smart bevangen" door Wout van Andel
  • Het Stabat Mater in het nieuwe liedboek (L 573) door Wim Kloppenburg
  • Signalement: Een klimrek met namen Cees-Willem van Vliet
  • Spelenderwijs: Interview met Gert Landman door Sebastiaan 't Hart
  • De vergeten werken van Claude Goudimel door Sebastiaan 't Hart
  • ‘...een korte Reijs door Vrankrijk, Italië, Switserland ende Duijtschland’ door Wim Kloppenburg
  • Kerkmuziek-lll-opleiding: ‘Ik heb de sfeer geproefd en de smaak te pakken’ door Janieke Mollenhorst


December


  • Gewone taal (2) door Willem Jan Cevaal
  • Franz Tunder, de Abend-Musicken en de Noord-Duitse Koraalfantasia (1) door Pieter Dirksen
  • Verslag van een (kerk-)muzikale reis door Transsylvanië door Ad Krijger
  • Een land dat melancholie ademt door Peter Ouwerkerk
  • Signalement: Maria met kat door Cees-Willem van Vliet
  • Verbeelding: Vrouweneiland 7 door Janieke Mollenhorst
  • Spelenderwijs: Canons in het nieuwe Liedboek door Wim Kloppenburg
    Canons in het nieuwe Liedboek, over gebruik, liturgische functie en uitvoeringspraktijk, Niet alle canons in het liedboek zijn in elke situatie bruikbaar. Een canon als acclamatie in de liturgie moet spontaan kunnen worden aangeheven; de dienst moet niet onderbroken hoeven worden door een soort mini-koorrepetitie. Een goede, ondersteunende orgelbegeleiding is daarbij onmisbaar. Helaas zijn er in de begeleidingsbundel bijna geen canonzettingen opgenomen.
  • Portret Geerten Liefting:”Ik zou doodongelukkig worden als ik niet serieus
  • genomen zou worden” door Willem Jan Cevaal
  • Muziekbijlage: Hierheen, Adem, steek mij aan door Geerten Liefting
  • Liedbespreking Hierheen, Adem, steek mij aan door Wim Kloppenburg
    Hij vergelijkt de vertalingen van Oosterhuis en Schulte Nordholt en de verschillende melodieën waarop deze teksten gezongen kunnen worden.
  • Digitaal avondmaal: Oud probleem, nieuwe oplossing Door Fabian Eikleboom
  • Georg Joseph Vogler, de reislustige abt door Wim Kloppenburg
    Vogler was een omstreden maar kleurrijke figuur. Hij was beroemd om zijn orgelimprovisaties over buitenmuzikale onderwerpen zoals onweders en veldslagen. Zijn experimenten op het gebied van de orgelbouw vonden pas na zijn dood waardering en navolging. Zijn ten onrechte vrijwel vergeten compositorische oeuvre is pas onlangs herontdekt. Zoek op Youtube bijv. naar zijn Requiem in Es of zijn symfonieën.
  • In memoriam dr. Bernard Smilde door Oane Rietsma
  • Popsongs en syncopen in het nieuwe Liedboek door Jan van Biezen
  • O kom, o kom, Immanuel van Gerrit de Marez Oyens door Wim Kloppenburg
    Een jaar na het overlijden van deze kerkmusicus bespreekt Wim Kloppenburg zijn Adventsmotet en vertelt iets over de herkomst van de muzikale thema’s van dit werk.
  • In memoriam Gerrit de Marez Oyens (1922-2013) door Wim Kloppenburg
  • Over Gezang 125 en Lied 466 door Wim Kloppenburg
  • Bespreking: Muziek en religie (Petra van Langen) door Wim Kloppenburg