Registreren
is een vak
In de tweede aflevering over
registeren besteedt Peter Ouwerkerk
aandacht aan de Franse barok. De suites, missen, hymnes en
noëls vragen om een specifieke aanpak op een instrumenttype
dat ons Nederlanders relatief onbekend is.

Het orgel van l'eglise de St. Gervais te Parijs, de kerk
waar Francois Couperin in 1653 organist werd.
Orgelwerken dienden niet als
voorspel of zelfstandig voorspel. Ze waren bedoeld voor
alternerend gebruik met koor. De orgelmuziek klonk in plaats
van de niet gezongen verzen. Denk aan de Messes pour
Orgue van Nivers, Couperin en De Grigny.
Lang niet alle componisten
noteerden in welk orgelvers in plaats van welk tekstvers
moest worden gespeeld. Vaak lijken karakter van tekst en
muziek niet op elkaar aansluiten. Peter Ouwerkerk legt uit
hoe dit komt en geeft oplossingen.

Het orgel van de kathedraal te Reims waar Nicolas de Grigny
vanaf 1696 organist was.
Tot slot van zijn artikel
geeft Ouwerkerk een aantal karakteristieken van het Franse
17de-eeuwse orgel. Dit aan de hand van de gereconstrueerde
dispositie van het orgel dat De Grigny in Reims bespeelde.
|